7. weekendtrip Atitlan - Chichicastenango - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Ton Schots - WaarBenJij.nu 7. weekendtrip Atitlan - Chichicastenango - Reisverslag uit Chichicastenango, Guatemala van Ton Schots - WaarBenJij.nu

7. weekendtrip Atitlan - Chichicastenango

Door: ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

29 Oktober 2012 | Guatemala, Chichicastenango

Vrijdag 26 oktober
We verruilen de hitte van de Caribische kust voor het aangename klimaat van de hoofdstad. Otto en Miriam nemen ons mee naar de oktoberfesten in het luxe centro commercial Cajala. Grote pullen bier, een orkest met hoempapa-muziek, bratwurst, veel zingen (lallen) en na enkele uren zelfs een polonaise; de stemming zat er goed in. ‘Wanneer de drank is in de man is de wijsheid in de kan’, een leuk afscheidsfeest voor Arno die morgen terugvliegt.

Zaterdag 27 okt.
Ik word om 07.00 uur in de regen opgehaald door Esther en William. We gaan naar Lago Atitlan, het mooiste meer ter wereld, prachtig omzoomd door vulkanen. Helaas te veel bewolkt voor het schieten van exclusieve foto´s, de vulkanen zijn gevangen in nevel. We huren een boot en steken het meer over naar Santiago de Atitlan en bezoeken daar een ´maximon´ een soort godshuis. Hier komen de culturen van de maya´s (meerdere goden, zoals de god van de dag, de nacht en de mais, die allemaal verwend moeten worden) en het christendom (meegebracht door de Spaanse veroveraars) bij elkaar. Er worden ceremonies gehouden bij een beeld met een grote sigaar in zijn mond, een doodskist en meerdere Christusbeelden.
Vroeger was Santiago een vredig klein dorpje uitsluitend bereikbaar via het water, nu volop ontdekt door de toeristen. Foto nemen mag, maar wel afrekenen, 1 dollar.
We steken per boot over naar een volgend dorpje. Hier is goed merkbaar dat het niveau van het meer de laatste jaren ongeveer 8 meter gestegen is. Veel huizen staan onder water. Veel regen en geen afwatering.
We hebben een werkelijk schitterend hotel in Santa Cruz, pal aan het meer met uitzicht op de vulkanen. Het is een backpackers hotel met een dertigtal jeugdige toeristen uit de USA en Europa + enkele verdwaalde hippies, erg gezellig en lekker eten. De eigenaar maakt muziek met enkele gasten. Later wordt overgeschakeld op disco. Om 23.00 uur ga ik naar bed, helaas kan ik niet slapen, de muziek staat te hard, madonna schalt door de nacht begeleid door het gezang van de aangeschoten jeugd, ik voel me nu echt van een andere generatie. De herrie houdt aan tot 01.00 uur, eindelijk kan ik slapen.

Zondag 28 okt.
Om 05.30 uur sta ik op voor de zonsopkomst, helaas te bewolkt voor de ultieme foto, gelukkig geen regen. We gaan naar het mooie Chichicastenango, hier is de grootste markt van Guatemala; veel fruit, kleding en souveniers. Prachtig weer. Voor de kerk een aantal vuurhaarden, met de rook gaan de gebeden omhoog.
Op het einde van de dag keren we terug naar Antigua, waar ik vannacht bij de familie Lopez slaap.

Een prachtig weekend (zonder internet), ik heb genoten.

  • 29 Oktober 2012 - 11:26

    Berdy Vloet:

    Prachtig Ton,
    Dat zal wennen worden als je weer terug bent in het Hollandse najaarsweer.
    Groet Rob en Berdy Vloet.

  • 29 Oktober 2012 - 11:30

    Arno:

    Ton, ik ben jaloers op je. Toch te vroeg teruggekeerd. Ontzettend mooi daar. Jammer van de bewolking. Nog veel plezier
    Groetjes arno

  • 29 Oktober 2012 - 13:41

    Ton Vcan Der Vossen:

    Ha die Ton,

    Ik zie het al: hard werken en zwaar tillen, zo'n bierpul...Toch ook jaloers hier in ons kikkerlandje...

    Groeten en goede reis terug,

    Ton vdv

  • 29 Oktober 2012 - 13:41

    Ton Vcan Der Vossen:

    Ha die Ton,

    Ik zie het al: hard werken en zwaar tillen, zo'n bierpul...Toch ook jaloers hier in ons kikkerlandje...

    Groeten en goede reis terug,

    Ton vdv

  • 29 Oktober 2012 - 15:14

    Henriette En Wim:

    Ton, het was zeer mooi jouw reisverslagen te lezen. Geniet nog een paar dagen en zeker van het mooie weer.
    Gr. Henriette en Wim

  • 29 Oktober 2012 - 16:37

    Piet:

    HOI TON mooi reisverslag mooi weer en groote poten bier ,zal daar met die temperatuur ook wel nodig zijn.
    Zal vogende week wel anders zijn als we naar herperduin gaan maak je borst maar vast nat.
    IK hoop dat je nog een paar prachtige dagen daar hebt,vogens mij verlang ook wel weer een.
    heel veel beetje naar huis naar vrouw en naar de klein kinderen.
    Tot ziens.

  • 29 Oktober 2012 - 16:37

    Piet:

    HOI TON mooi reisverslag mooi weer en groote poten bier ,zal daar met die temperatuur ook wel nodig zijn.
    Zal vogende week wel anders zijn als we naar herperduin gaan maak je borst maar vast nat.
    IK hoop dat je nog een paar prachtige dagen daar hebt,vogens mij verlang ook wel weer een.
    heel veel beetje naar huis naar vrouw en naar de klein kinderen.
    Tot ziens.

  • 29 Oktober 2012 - 16:37

    Piet:

    HOI TON mooi reisverslag mooi weer en groote poten bier ,zal daar met die temperatuur ook wel nodig zijn.
    Zal vogende week wel anders zijn als we naar herperduin gaan maak je borst maar vast nat.
    IK hoop dat je nog een paar prachtige dagen daar hebt,vogens mij verlang ook wel weer een.
    heel veel beetje naar huis naar vrouw en naar de klein kinderen.
    Tot ziens.

  • 29 Oktober 2012 - 17:00

    Emmy:

    Mooie foto's. Het lijkt wel of de tijd heeft stil gestaan in Chichi!
    Nog een paar fijne dagen en tot gauw. Ik kijk er naar uit en de kleinkinderen ook.
    "waar is opa nou", vraag Fleur steevast.
    Ymke zal je donderdag verwelkomen.

  • 30 Oktober 2012 - 05:39

    Esther Van Zutphen:

    Hey die Ton,

    Weer bijna tijd om naar huis te gaan..
    Hopelijk heb je nog een paar mooie dagen in de City gehad?
    En straks kun je lekker foto's kijken met Emmy en de kleinkinderen.

    Groeten en tot de volgende keer ;-)

    Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Actief sinds 11 Okt. 2012
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 12367

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 01 November 2012

Guatemala Brandweer zonder Grenzen

Landen bezocht: