2. Antigua Guatemala / bezoek Esther - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ton Schots - WaarBenJij.nu 2. Antigua Guatemala / bezoek Esther - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ton Schots - WaarBenJij.nu

2. Antigua Guatemala / bezoek Esther

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

17 Oktober 2012 | Guatemala, Antigua

Dinsdag 16 okt. namiddag:
Otto en Miriam laten me delen van Guatemala-stad zien. De welvaart, beter gezegd de rijkdom valt me op. Het ene centro-commercial (shopping-mall) is nog mooier en groter dan het andere; pure luxe, met vele design winkels. Guatemala-stad is een echte wereldstad geworden, je waant je absoluut niet in een derde wereldland. Op sommige plaatsen, zoals rond de markt zie je het kleurrijke oude Guatemala met veel bedrijvigheid, marktkraampjes, stalletjes etc. terug.

Zodra we de stad verlaten komen we in het Guatemala dat ik van vroeger herken, prettige chaos / drukte, klederdrachten. Wel erg veel motors, scooters, auto’s, pick-ups, vrachtauto’s en heel veel chickenbussen, bussen waarmee de arme mensen reizen. In de bus wordt ook vaak levende haven vervoerd. Erg mooi en fotogeniek.

In Antigua ontmoeten we mijn ex-collega Esther, die hier samenwoont met haar vriend William en zijn ouders. Ze runnen een bed-and-breakfast en William is daarnaast gids. Mooie locatie, 10 minuten lopen van het centrum, nette kamers. Antigua is de voormalige hoofdstad, alle straten zijn van kinderkopjes en de huizen fel gekleurd. Erg mooi sfeervol stadje, lijkt erg veel op Trinidad in Cuba. Esther is erg blij met de cadeautjes uit NL, samen maken we een halve fles wijn soldaat, om 22.00 uur tol ik van de slaap en zoek mijn bed op.

woensdag 17 oktober 2012
Niet erg goed geslapen, maar ik voel me fit, niet gewend aan het tijdverschil.
William laat me op zijn scooter Antigua en omgeving zien. Fantastisch, we komen op plaatsen waar geen toeristen komen en William weet overal een verhaal bij. Meest indrukwekkend is onze onverwachte stop bij een doodskisten-fabriekje. Vol passie vertelt de eigenaar over zijn werk. Vanmiddag gaan we op bezoek bij constru casa, het project waar Esther werkt.

Indrukken: schoon / weinig zwerfafval, gastvrijheid, vrolijkheid, klederdrachten, prachtig, veel koffieplantages, bloemenkwekerijen, bedrijvig, druk, veel verkeer, nog veel zandwegen

Ik voel me weer terug in het Guatemala waar Emmy en ik 35 jaar geleden woonden

  • 17 Oktober 2012 - 22:35

    Jeroen:

    Hoi Pa,

    prachtig om te zien en te lezen!
    Leuk om sommige dingen weer te herkennen.
    Zo te zien geniet je heerlijk!

    X jeroen en dames

  • 17 Oktober 2012 - 22:46

    Arno:

    Mooi zo Ton, geniet nog maar even in Puerto Barrios is het minder mooi. Mijn koffer is al gepakt morgen naar schiphol

  • 18 Oktober 2012 - 08:43

    Afra Bakker:

    Hoi Ton
    Leuk om deze verhalen allemaal te lezen. Een hele belevenis.
    Nog heel veel plezier . Gr. Paul en Afra

  • 18 Oktober 2012 - 10:02

    Berdy Vloet:

    Hallo Ton, het ziet er allemaal mooi uit en mooie foto's. Zo horen we ook nog eens iets wat IK nog niet wist!! 35 jaar geleden.....???
    Groet Fam. Vloet

  • 18 Oktober 2012 - 10:40

    Ton Van Der Vossen:

    Hoi Ton,

    Leuk!
    Doe de groeten aan Esther van me. Ton vdv

  • 18 Oktober 2012 - 17:56

    Emmy:

    Mooie foto's! Zelfs met dat kleine fototoestelletje.... ha, ha ;-)

  • 18 Oktober 2012 - 20:29

    Fam Schots Jr:

    Ha (o)pa

    Goed te lezen dat het je zo naar je zin hebt. Hopelijk heb jij het virus niet mee naar Guatamala genomen waar zowel Ymke, Lia als ik door geveld zijn...

  • 18 Oktober 2012 - 20:46

    Peter Van Gils:

    Leuk verhaal

  • 19 Oktober 2012 - 21:45

    Matty:

    He Ton zonder Grenzen...

    Ziet er goed uit joh. Maak er iets moois van !

    Groet, Matty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Actief sinds 11 Okt. 2012
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 12401

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 01 November 2012

Guatemala Brandweer zonder Grenzen

Landen bezocht: