5. brandweerinstructies - Reisverslag uit Puerto Barrios, Guatemala van Ton Schots - WaarBenJij.nu 5. brandweerinstructies - Reisverslag uit Puerto Barrios, Guatemala van Ton Schots - WaarBenJij.nu

5. brandweerinstructies

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

24 Oktober 2012 | Guatemala, Puerto Barrios

Zondag 21 okt.
Hele dag regen, geen excursies, veel gelezen en bezoek gehad van Sergio en zijn verloofde Isabel. In de avond droog, het is gezellig op de malecon (soort boulevard van 150 meter), recht onder ons hotel. Veel Latino’s komen hier op hun moto naar toe om een beetje te chillen, er wordt opvallend weinig gedronken en nauwelijks geflirt. Of ze komen als stelletje en knuffelen dan intens, of ze komen als jongen-jongen of meisje-meisje en zoeken elkaar nauwelijks op. Sommigen komen met hun auto en dan moet de stereo luid aan, een kakefonie van muziek. De naast ons hotel gelegen disco heeft aardige latino-muziek maar geen klanten, helemaal lege tent, dag in dag uit. De bar van ons hotel sluit iedere avond om 09.00 uur met als gevolg dat wij meestal om 22.00 uur op bed liggen, er is hier gewoon niets te beleven en naar duistere kroegen durven we niet.

Maandag 21 okt.
Om 08.00 uur afgesproken, de cdt Juan, komt niet opdagen, zijn zoontje blijkt ziek, het is een gezellige chaos op de kazerne, niemand weet wat we gaan doen en hoe laat. Arno loopt ondertussen alle mankementen na en maakt foto’s. De deur van de brw-wagen is kapot; om te voorkomen dat men in een stevige bocht uit de auto valt is de deze met een dik touw dichtgeknoopt. Zo zijn er nog legio problemen.
Juan komt na enig aandringen opdagen, we proberen harde afspraken te maken, we hadden al conceptplannen toegestuurd nu nog vertalen naar een strak tijdschema. We besluiten de geplande lessen voor vandaag te cancelen, een goede voorbereiding met de bedrijven waarmee we willen samenwerken (oefenen) is belangrijk.

Middag: een bezoek aan Unopetrol (voormalige Shell), ze hebben meerdere supergrote opslagtanks met brandstoffen. Doorgesproken wat we willen oefenen en wat wij van hen verwachten aan voorbereiding en wat zij van ons kunnen verwachten. De oefening zal dinsdagmiddag zijn.

Dinsdag 22 okt.
Ochtend afspraak bij Brenntag (chemicaliënopslag), de afspraak wordt aan de poort gecanceled omdat een schip is aangekomen en moet lossen. Het schip ligt afgemeerd in de haven en door kilometers lange pijpleidingen worden de chemicaliën, zoals HCN, NaOH en meerdere gevaarlijke stoffen naar de plant verderop in het binnenland gepompt. Dit heeft tot gevolg dat al het personeel standby moet zijn, geen tijd voor instructies. De afspraak wordt verzet naar woensdagmorgen. We brengen een bezoek aan het risicogebied van de brandweer van Puerto Barrios. Ik ben het met Juan eens, meerdere tijdbommen, zoveel raffinaderijen, opslag van brandstoffen en chemicaliën allemaal in zeer grote tanks. Ik ben blij dat ik hier geen AGS ben, hier verlies je het overzicht.
We brengen een bezoek aan de havenbrandweer en de aanlegsteiger, de chemicaliënboten worden afgemeerd pal naast de grote cruiseschepen.

Middag
Instructie bij Unopetrol, ik geef les in het Spaans aan een groep van circa 20 brandweermensen en 10 personen van het bedrijf. Het betreft lessen op het niveau van onderbrandmeester ‘verbranding en blussing’ en ‘gevaarlijk stoffen’. Het gaat me erg goed af, de reacties en vragen zijn positief. Daarna geef ik buiten nog enkele demonstraties met brandbare vloeistoffen. Ook voor het bedrijf was het een eye-opener.
Arno sluit af met een grote oefening. Al bij al erg leerzaam en voor ons beide veel voldoening.

• 24 Oktober 2012 - 05:39

Esther:

Hey die Ton,

Wat gaat de tijd snel he?
    Hopelijk heb je voldoende tijd om de collega's in PB iets bij te brengen en ze stof te geven waarmee ze voorlopig zelf aan de gang kunnen (ongeacht wisseling van de leiding, materiaal etc. ;-))
    Hier in Antigua is de winter aan het eindigen en hebben we enkel dagen met af en toe regen.
    Ik heb het erg druk met werken, maar nog steeds prima naar mijn zin!
    Hopelijk hebben we een mooi weekend aan het meer, heb er zin in! Is voor mij ook alweer 11 jaar geleden dat ik er geweest ben en volgens mij gaan we naar het hotelletje waar ik toen ook gezeten heb..

Groeten daar en tot vrijdag!

Esther

• 24 Oktober 2012 - 22:29

Cor Van LIth:

hallo Ton

Volgens mij is het daar een gezellige chaos maar toch niet veel te beleven.
    Je maakt er een mooi verhaal van en mooie foto s.
    wij hebben een mooie week achter de rug lekker met Piet gefietst hou de conditie maar op peil want dat word anders harken als je terug komt.

met vriendelijke groeten Cor

• 25 Oktober 2012 - 08:19

Vera:

Hoi Ton,

Wat leuk om je werkzaamheden en je ervaringen daar te volgen. Mooie foto's , een heerlije chaos op de kazerne maar jammergenoeg geen bruisend uitgangsleven. Wie weet kun je daar ook nog wat adviezen in geven. Geniet ervan!

Groetjes Matty en Vera

• 25 Oktober 2012 - 10:02

Henk:

Hoi Ton,

Wel, ik begrijp dat het daar allemaal niet van een leien dakje gaat en dat je planning nogal eens doorkruist wordt door de plaatselijke activiteiten en werkzaamheden. Toch prettige voor beide kanten dat er ervaring opgedaan en uitgewisseld kan worden. Hopelijk dat men de opgedane kennis in de praktijk kan toepassen. Ik ga er vanuit dat jij daar niet alleen op de Brandweerkazerne er een dolle boel van maakt maar ook in het uitgaansgebied.
    We wensen je nog een prettig verblijf en we zien je gauw weer. (probeer de cursus voor de kerst af te ronden).

groetjes Henk en Wil

• 25 Oktober 2012 - 19:01

Alfred Hamers Namens De BzG:

Hoi Ton en Arno

Jullie zijn goed bezig geweest. verbaasd ons niet dat ze afwijken van het programma wat we vooraf hebben kort gesloten. Het zit er weer bijna op. We kijken uit naar het vervolg van dit project. En natuulijk niet te vergeten bedankt voor jullie inzet!!!